“Online marketing is écht mijn passie. Om die reden voel ik me hier als een kind in een speelgoedwinkel. Echt alles komt voorbij: websites, webshops, klantonderzoeken, rapportages maken en advies geven. Daarbij gebruiken we zeker wel dertig middelen, zoals diverse reporting en data insights tools.”
Ook als je zelf niets met online marketing hebt, raak je geïnspireerd door het verhaal van Mehmet Yigit. Mehmet werkt nu ruim een jaar als online marketeer bij Syndus Group en hij barst van de energie om dagelijks online de beste resultaten te behalen. Gedreven, energiek en oog voor innovatie: dat is Mehmet ten voeten uit. Karaktereigenschappen die goed matchen met de mentaliteit van Syndus Group. Dat ervaart Mehmet ook zelf. “Het is een fijne organisatie om voor te werken. Ik merk dat vrijwel iedereen wil innoveren en groeien. Dat brengt een bepaalde energie los, die stimuleert en enthousiasmeert.”

Mehmet deed een HBO-opleiding Commerciële Economie. Hij vertelt dat hij al op zijn 16e viel voor online marketing. “In die periode begon de ‘big data boom’ serieus vorm te krijgen. Dat ging om het transformeren van enorme hoeveelheden data in iets commercieel nuttigs, zoals leads en conversies. Ik deed toen mijn eerste stage en merkte dat ik het domein leuk vond. Die passie is alleen maar verder aangewakkerd. Waarom? Online marketing is een dynamisch vakgebied, dat voortdurend in beweging is. De ontwikkelingen gaan razendsnel en dat past perfect bij mij. Je moet telkens streven om het de volgende keer nog beter te doen, dag na dag.”
Al bij de allereerste gesprekken bij Syndus Group was Mehmet enthousiast. “Dit is een professioneel bedrijf, maar de online marketing stond nog in de kinderschoenen. Geen gespreid bedje dus, maar de kans om alles op te bouwen. Dat vind ik supertof en daar ben ik eigenlijk nog steeds dagelijks mee bezig. Overigens, dat doe ik vanuit het Marketing-Communicatie team, samen met drie andere collega’s. Daarnaast begeleid ik met regelmaat stagiaires. Dat laatste vind ik een belangrijk onderdeel van mijn werk. Ik kan op deze manier jongeren inspireren en stimuleren om dit domein te leren.”
“Telkens streven om het de volgende keer nog beter te doen.”
Wie denkt dat zijn werk saai is, heeft het mis. Mehmet ‘schrikt’ zelf als hij al zijn werkzaamheden opsomt. “Best veel”, concludeert hij lachend. “We hebben veel lopende projecten, zoals de lanceringen van de webshops voor Fiberstruct en Amerplastics. Ik ben de projectleider en onderhoud contacten met de stakeholders, maar daarnaast ben ik operationeel bezig, onder andere met tekst, afbeeldingen en het oplossen van technische issues. Verder maak ik rapportages van onze online activiteiten. Daarbij kun je denken aan het aantal campagnes dat we gedaan hebben, de leads, de kosten daarvan en de opbrengsten. Dergelijke rapportages deel ik met de management teams van de verschillende bedrijven. Verder schrijf ik rapporten en geef ik advies. Ik ben er trots op dat we onder andere met SEO voor Arentis een groei van 24% hebben bereikt in organisch verkeer en een groei van 35% in het aantal aanvragen in 2023!”

Wat betreft de werksfeer is Mehmet blij met het vertrouwen dat hij krijgt. “Als online marketeer werk ik vrij zelfstandig, maar heb ik ook veel interactie met verschillende afdelingen van het bedrijf. Dit zorgt voor een zekere mate van team alignment. Dit vakgebied beïnvloedt alle belangrijke aspecten van de business, zoals sales en operations. Het is om die reden belangrijk dat alle betrokken collega’s dezelfde visie delen, zowel horizontaal als verticaal. Dit is essentieel voor commercieel succes. Overigens, ik heb me sowieso vanaf dag één erg thuis en op mijn gemak gevoeld. Wat daarbij helpt, is dat de omgang heel informeel is.”
Eenmaal thuis stopt het werk voor Mehmet niet. Hij is geen workaholic, maar zijn interesse voor online marketing kent nu eenmaal geen kantoortijden. Lachend: “Ik heb laatst mijn boekenkast eens opgeruimd; daarin staan zoveel marketingboeken, maar inmiddels allemaal verouderd. Zo snel gaat dit vakgebied!” Hij vervolgt: “ Nu lees ik vooral over AI (Artificial Intelligence) en over wat het voor ons bedrijf kan betekenen. Ik ben ervan overtuigd dat ook daar weer volop kansen liggen.”